Pour A/W 07

pour4


Alla vet vi hur man köper en kvällstidning och läser om vilka kläder och smycken kändisarna hade på sig på den senaste Oscarsgalan, tidningarna lägger nyheten på förstasidan. På andra sidan jordklotet dog 120 människor för att deras by hade svämmat över på grund av växthuseffekten, detta kan du läsa om på sidan 12.


I Pours A/W 07 reflekterar man inom dessa ramar, om allt som händer just nu, i vår tid. Från galor och glamour till naturkatastrofer och krig. Allt berör oss, vare sig vi vill det eller ej.


Kollektionen är mörk, kanske den mörkaste sedan starten 2001. Men under ytan finns det något helt annat! Bakom det svarta finns det starka, ljusa färger från hela färgskalan. Det finns också olika mönster. Allt har målats över med svarta färglager, så att efter en viss tids användning kommer se mönster och färger under det svarta. Detta tycker jag personligen är otroligt roligt och nyskapande! Att man efter ett antal tvättar kommer se en röd färg eller ett rutigt mönster som man inte såg när man köpte plagget några månader tidigare. Otroligt tufft om ni frågar mig!


Kollektionen har namnet ?The last waltz?, men först hade designers Robert Berggren ett annat namn i tankarna; ?Painted Black?. Kanske ett mer passande namn med tanke på det ni läste precis.


När det kommer till detaljerna så har även här Pour gjort något helt nytt, det är mycket mer detaljer än tidigare kollektioner. Mer markerande sidsömmar, oversizade huvor och utdragna siluetter. Det är plagg som sticker ut, på ett mycket trevligt sätt.


Jag var och lyssnade på Robert Berggren med jobbet för en vecka sedan, jag har varit ett stort fan av Pour sedan tidigare. Tyvärr tycker jag att märket har tappat mycket i designen under de två senaste kollektionerna, men med A/W 07 så kommer jag helt klart få upp mina ögon för Pour igen. För efter att ha fått höra Berggren pratat om märket och des historia och om höstens kollektion så är jag fast ordentligt igen!


Visste ni förresten att Filippa K´s herrdesigner Rasmus Wingårdh var med när Pour skapades, men hoppade snabbt av för att jobba för Filippa K.

Min favorit från kollektionen är helt klart den oversizade skjortan som ni ser lite av på den första stora bilden.


/Johan


Kommentarer
Postat av: Daniel

Helt klart ett intressant koncept!

2007-06-15 @ 11:13:08
Postat av: Tom

alltså, den oversizade skjortan! must have! när släpps den i affärer, vet du sånt?

2007-06-16 @ 02:46:21
Postat av: Johan

Tom - Kläderna borde ramla in i augusti.

Postat av: Tom

vart lär man kunna hitta den? har de en egen butik?

2007-06-16 @ 12:50:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback