Junya Watanabe aw08

Denna kollektionen är helt klart den snyggaste och trevligaste till aw08! Jag vet inte om det är de omgjorda Levis jeansen, att vissa plagg får en att tänka tillbaka på de första RED kollektionerna eller om det helt enkelt är så att jag har börjat fastna för preppy.

När jag för några år sedan var i London och hittade Junya Watanabes kollektion och omgjorda Levis jeans hos Dover Street Market så fattade jag tycke direkt.

AW08 kollektionen har en skön blandning av både den brittiska preppy mannen på landet till den rockig/punkig killen från storstaden. Två helt olika stilar som blir roliga att se tillsammans. Med tanke på att Watanabe började arbeta med mönster hos Comme des Garçons så är det självklart att alla plagg har ursköna färger och mönster som gör att de får mer liv, med hjälp av mönster på kavajerna så får man mer ut av den rockiga stilen. Medan man får en smak av preppy med hjälp av passformerna och slagen på plaggen.



Självklart ska vi prata lite om jeansen också. Främst är det otvättade jeans i kollektionen, men det finns även några tvättade och en grå jeansjacka. Främst är jeansen korta i benen, och höga i midjan. Vissa har lite extra jeanspatchar eller sömmar som får en att tänka på t.ex. Butchers jeansen från Levis Collectibles. Han tar verkligen vara på Levis anrika historia och gör en skön modern touch utav den.

Skorna är också helt underbara, passar perfekt till både jeansen och byxorna, de framhäver plaggen perfekt! Man kan säga att skorna är en trevlig avslutning på de sköna outfitterna. Undrar om skorna hör till kollektionen eller om de bara är lånade till visningen?



Som jag skrev i början, detta är den kollektionen från både Milano och Paris som jag fastnade för mest, det här ska jag helt klart ta inspiration ifrån direkt!

Ett plagg från kollektion är lite extra roligt, Duffern med läder armar får mig direkt att tänka på en jeansjacka med läder armar från en gammal RED kollektion, tror den är från 2004.



/Johan


Kommentarer
Postat av: David

Jamenvisst! Alla de japanska modehusen gjorde extremt bra intryck på mig!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback