En lite dyrare postorderkatalog

apcbook2

Idag kom min mamma förbi med den senaste APC katalogen för S/S 07. Vet inte varför lite av min post fortfarande kommer hem till min mamma fyra månader efter jag flyttade ut. Aja.

Tillbaka till katalogen...




...jag vet inte riktigt vad jag ska tyckta om kläderna, har ju redan sätt dem på hemsidan, det är cleana kläder. Men inget super speciellt över dem, kvalitén är också ett plus.

Jeansen är ju helt underbara, har ingen själv, men testade två modeller när jag var i Sthlm senast och i den ny öppnade APC butiken på Krukmakargatan. De otvättade jeansen bli oftast grymt snygga efter en tids slitning, av de bilderna jag har sett på t.ex. Superfuture - Superdenim.

Tillbaka till kläderna...

...så är de lite tråkiga, vissa har snygga tryck, men inget som får mig att hurra och börja beställa från denna lite dyrare postorderkatalog.




Kanske blir att beställa en tee eller en tröja, kanske.

/Johan


Acne Goes Back To The Roots

I Acne S/S 07 så använder sig de av mindre demin detaljer till deras plagg, främst till herr.

Även så har de gjort ett par skor till dam i denim, och vem gillar inte det?!

De har gjort detta för att Acne bygger på jeans, allt startades ju med denim. Jag gillar detta riktigt mycket, kul att ha en ganska vanligt plagg men som man har sytt till några sköna detaljer i denim.



Dessa två tröjor har 20% cashmere i sig, kostar 1100 kr i butik.



Denna skjortan är en klart favorit av skjortan från s/s 07, extra mycket denim på skjortan. Kostar 1100 kr.



Underbar sko till dam!

/Johan


Köpte en Monday på Monday

Idag köpte jag äntligen min vårjacka, en svart bomberjacka.

Jackan är från Acne, och är mestadels gjord av linne. Är gjort för att vara en aning skrynklig, så man kan göra lite vad man vill med den.

Modellen heter Monday och prislappen hamnade på 2300 kr.

Äntligen har jag min bomberjacka, nu vill jag bara att det ska bli varmare!





/Johan


ooops...

klänningklänning1

På Ellegalan för två dagar sedan hade dessa två tjejer på sig likadan klänning, lite segt kanske för dem. Lite skillnad är det för att tjej nr2 har tagit upp klänningen lite på längden.

Dock tycker jag inte någon av tjejerna bär upp klänningen så bra, men vem bär upp den bäst?

Men fortfarande, roligt att de hade på sig likadan klänning. Fan, sånt borde man ju kolla upp om man är så "högt" upp i sthlm. Haha.

/johan

Nytt till samlingen

Idag öppnade det en ny butik i Helsingborg, en outlett. Där hittade jag en massa trevliga plagg, men det jag köpte och som jag gillade helt klart mest var två plagg från Carin Westers herrkollektion "Wester".

Det plagget var en långarmad tee med en fickan på sidan. Oversizad precis som de andra plaggen från hennes kollektioner. Stor rundhals. Priset blev 150 kr. (600 kr)



Jag har en skjortan från A/W 06 som är lätt oversizad med olika detaljer som fickan på sidan och extra knappar vid brösten. Hittade en skjorta med samma design, men tyget på denna är lite tjockare och den är mer vit än blå som den andra är. Tog en större storlek för att få den mer oversizad. Priset blev här 300 kr. (1200 kr)



/Johan

Fest Kavaj

Idag var jag en liten runda på Väla Köpcentrum utanför Helsingborg med min flickvän. Inne på H&M såg jag att det var en liten slutrea, och bland alla t-shirts och skjortor hängde några svarta kavajer som innan kostade 1000 kr. Nu var det 70% på dem, så jag testade och köpte den direkt. 300 kr är inget för en kavaj.

Kavajen är som sagt svart, och är lite glansig i tyget. Passformen är smal, och är från den lite mer dressade kollektionen från H&M.



Hittade också ett tufft halsband i form av en silvernyckel i en halvlång kedja. 40 kr.



Nu har jag fixat en del av min outfitt till Razorlight konserten imorgon i Kph.

/Johan


Acne Jeans A/W 07

Nu har bilderna kommit ut på Acnes A/W 07 kollektion!


Och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka än, men har alltid svårt för kollektionerna från de flesta märkena i början. Det är sen när man har kollat igenom alla detaljer och få röra och testa plaggen man börjar förstå mer om designernas tankar och idéer och förhoppningsvis gillar man kollektionen mer då. Och så har det alltid varit med Acne, svårt i början men perfekt tillslut.

 

A/W kollektionen känns skola, högstadiet på sent 80-tal. Oversizade gråa sweatshirts, korta jeans/byxor med ett par stora dressade skor. Och man får inte glömma ryggsäcken till alla sina matteböcker och fashiontidningar.



Det finns inte några stora detaljer man lägger märket till på plaggen, cleant som vanligt kan man säga. Svensk design på sin topp.

Det jag gillar mest är alla dessa halvt oversizade sweatshirts med korta armar. Och att Jonny har fixat tryck som är gjorda genom broderi istället för bara tryckta med maskin. Känns dock lite mer sommar än höst med broderi.

Men man får helt enkelt kolla på dessa bilder och syna plaggen några gånger och skriva lite mer då, för kan nog inte uttala mig mer i skrivande stund. Men det är Acne, och Acne gillar man. Just nu är det fokusering på S/S07 med bombarjacka och tajta denimshorts.


Vad tycker ni? Skriv!


/Johan


Levis stämmer Japansk Denim!

Igår fick jag reda på att Levis Strauss ska genomföra en av sina största stämningar genom tiderna...

...mot Japans Denim!

Levis stämmer två av de största jeansbutikerna när det gäller japanska jeans i USA och även fem jeansmärken från Japan för varumärkesintrång. Det är Samurai, Studio D´Artisan, Iron Heart, Toyo/Sugarcane, Oni (BS United).

Detta är för att jeansen från dessa märkena påminner om Levis design och form för mycket. Främst papperslapparna som sitter fast på bakfickorna när man köper jeansen, läderpachen och även bakficksömmarna.

Ett av kraven från Levis är att man inte får göra läderpachar med två rörliga objekt som t.ex. bilar eller djur som drar i ett par jeans. Inget som kan likna Levis två hästar som drar ett par jeans.

Så från och med den 19 januari (imorgon) ska all försäljning med dessa märken avslutas, inte ett par japanska jeans ska säljas innan stämningen och rättegångarna är över. Eller till att jeansen har ändrat utseende helt och hållet.

Och från och med tre dagar sedan får man värken skicka eller beställa japanska jeans, både den Amerikanska och Japanska tullen har fått order att stoppa alla jeans som ska skickas ut från länderna.

I Japan har märkena och fabrikerna redan börjat jobba på att göra om alla jeans så att man kan börja skicka ut och börja sälja igen.

Och som det ser ut nu så KOMMER Levis att vinna detta.

Så vi får se hur detta fortsätter och vad resultaten och konsekvenserna blir.

Mer info följer med tiden!

/Johan


The History - Acne Action Jeans

logo

1996 startades reklambyrån Acne av en f.d. anställd på reklambyrån Paradiset, två personer från reklamskolan Berghs och en från Diesel. Jonny Johansson var personen från Diesel och när det nystartade företaget skulle göra en promotionprodukt för att visa upp Acne så blev det ett val mellan en rymddräkt och ett par jeans. Det blev att göra några jeans, kanske för att Jonny hade rötterna i jeans och mode. Han hade innan Diesel också jobbat för JC. Jonny satte sig i sin källare och sydde ihop 20 par jeans, alla var gjorda av mörkt denim tyg med röda sömmar och en kraftig kedja. Jeansen såldes slut direkt och Acne beställde 100 nya par jeans från en fabrik.


När jeansen kom tillbaka från fabriken till Jonny, hittade han åtskilliga fel och skämdes så mycket över resultatet att han gömde undan kartongen med jeansen under sitt skrivbord. Efter ett tag valde han att ge bort alla jeans till sina vänner, kunder och bekanta. Några av hans vänner jobbade som stylister och några var nattklubbägare som syntes mycket i Stockholm och efter ett tag ville alla ha ett par av de mörka jeansen med röda sömmar från Acne. Detta var 1997 och starten på Acne Action Jeans.


Samma år anställde Acne en elev från designhögskolan Beckmans, Ann-Sofie Back, så att Acne skulle kunna tillverka damjeans och kläder också. De första jeansen från Acne jeans var jättelånga i benen, oavsett vilken storlek det var i midjan så var de 36 tum långa. Man satte också på en tygtag på ena backfickan med en röd eldflamma med ett A i mitten.

Acne är det märke som man brukar säga startade stuprörsmodet.


Idag är Acne ett av Sveriges bäst säljande klädesmärke, både på jeans och kläder.

Stora delar av Acnes försäljning sker utanför Sverige; jeansen och kläderna säljs i 24 länder. Deras största fokusering är i länder såsom Japan och Frankrike. Acne har dessutom butiker i Belgien, Tyskland och Köpenhamn, Danmark. De har också två butiker i Stockholm.

Från att vara en marknadsföring för ett reklambolag har Acne Action Jeans blivit ett stort och respekterat märke som har vunnit flera modepris såsom Ellepriset och Guldknappen.


Jonny Johansson och Mikael Schiller (VD)


Acne har fyra basmodeller för herr och släpper två nya modeller till hösten 2006 (Mix och Mek).


De fyra basmodellerna;

Max; Den smalaste modellen, låg midja och väldigt tajt.

Mic; En lite mer rakare modell, men fortfarande smal. Låg midja.

Moc; En rak modell, normal midja.

Mod; En loose and narrow modell, baggy upptill och jättetajt nertill. Hög midja.


De två nya modellerna;

Mix; En modell med hög midja, längre skrev och rak/smal i benen.

Mek; En lite lösare och ledigare modell, också hög midja.


Acne har tre basmodeller till dam och en 50-tals modell som kom till Acnes jeans kollektion våren/sommaren 2006.

Basmodellerna;

Hex; Smalaste modellen, hög midja.

Hep; smal, men lite rakare. Hög midja.

Hug; Loose and narrow modell, baggy upptill och supertajt nertill.

50-tals modellen;

Tube; Super hög midja, rak i benen.

/Johan